Muistoja

Muistellaan menneitä-otsikon alle keräämme muistoja sukuyhdistyksemme historiasta, suvulle merkittävistä tai muuten mielenkiintoisista tapahtumista, esittelemme sukulaisiamme, suvun merkkihenkilöitä, merkittäviä vaikuttajia sukuseurassamme, julkkiksia tai semmoiseksi haluavia ja etenkin ihan meitä tavallisia sukulaisia.

Nyt kaikki sukulaiset mukaan muistelutalkoisiin. Kertokaa kirjallisesti tai suullisesti muistoistanne, vanhoista tai vaikka ihan uusistakin, kertokaa ideoistanne ja toiveistanne, mistä tai kenestä haluaisitte kotisivuiltamme lukea. Muistelupostia voi lähettää osoitteeseen info@minkkistensukuseura.fi tai suullisesti sukuneuvoston jäsenille.

Nyt kaikki mukaan muistelemaan!
Kaarlo Minkkinen
Kyläkuvaaja, maanviljelijä, Hakolan isäntä
1898 - 1981
(kuvassa Kaarlo 36-vuotiaana, vuonna 1934 Hakolan kammarissa)

Kaarlo Minkkinen syntyi Konginkankaan Kalaniemessä Hakolan taloon isoon lapsikatraaseen neljäntenä lapsena. Kaarlo sairasti 6-vuotiaana aivokuumeen, jonka seurauksena hän kuuroutui. Hän kävi kuurojenkoulun Kuopiossa. Eleli sitten suhteellisen normaalia elämää maalaistalossa, tehden töitä toisten kanssa.

Kaarlo aloitti valokuvaamisen 20-luvun lopulla ja opiskeli valokuvien kehittämisen lukemalla alan kirjallisuutta. Lukeminen oli hänelle muutenkin tärkeää. Valokuvaamisesta tuli rakas harrastus. Omaisilla ei ole varmaa tietoa kiinnostuksen perimmäisestä syystä. Kuulovamman takia valokuvaaminen oli kuitenkin mielekäs harrastus, joka vei hänet ihmisten pariin.

Kaarlosta kehittyi Kalaniemessä ja lähiympäristössä kuulu kyläkuvaaja. Kaarlo tilattiin kuvaajaksi perhejuhliin ja muihin tärkeisiin tapahtumiin. Hänen ottamia valokuvia on lähes kaikissa Kalaniemen taloissa ja muuallakin. Luontoaiheisia kuvia on myös jonkin verran. Valokuvia kertyi myös rakennuksista, laivoista ja silloista.

Työpäivät maalaistalossa olivat pitkiä eikä töistä ollut varaa lintsata. Kuri oli kova. Huilaustaukoja sentään pidettiin, niinpä Kaarlo käytti nekin kuvien kehittämiseen. Sunnuntaisin hän hyppäsi pyörän selkään ja lähti kylälle kuvaamaan. Tulivatpa monet Hakolan pihaankin asti kuvattavaksi.

Kaarlo kuvasi aktiivisesti 50-luvulle asti, jolloin valokuvaaminen yleistyi ja kyläkuvaajan työt vähenivät. Kaarlo jatkoi yhdessä vaimonsa Hilkan kanssa talonpitoa Hakolassa vuoteen 1974, jolloin poika Seppo ja miniä Anita ottivat isännyyden ja emännyyden hoitoonsa. Kaarlo oli huumorintajuinen, reipas ja ahkera mies, osallistui talon töihin koko ikänsä ja lastenlasten kanssa heitti häränpyllyä heinäladossa kuin pienet pojat.
( ote Anita ja Seppo Minkkisen kirjoituksesta Kömin Killan lehdessä)

Oskar Minkkinen
Metsäherra Konginkankaan pitäjästä

Lehtileike, Maaselkä-lehti 4.7.2005.
Kuvaa klikkaamalla se aukeaa suurempana.